Vinkkejä koulupäivän varalle

  1. Jos huomaat, että päänsärky tulee helposti ennen ruokailua, ota kouluun mukaan pieni välipala, esim. hedelmä ja syö se aamupäivällä niin verensokeri ei pääse laskemaan liian alas ja voit välttyä päänsäryltä.
  2. Juo vettä, ainakin 1,5 litraa päivässä. Ota joka ruokailulla lasi vettä muun juotavan ohessa.
  3. Käy välitunnilla. Happihyppely tasaisin väliajoin ehkäisee päänsärkyä koulussa.
  4. Vähennä tietokoneella vietettävää aikaa. Ulkoile yhtä monta tuntia kuin istut tietokoneen ääressä!
  5. Jumppaa hartioita ja käsiä koulupäivän aikana. Se laittaa veren kiertämään niska-hartialihaksissa ja ehkäisee niskojen kipeytymistä.
  6. Mene ajoissa nukkumaan. Riittävä uni takaa hyvän vireystilan seuraavana päivänä ja jaksat paremmin.
  7. Käytä riittävää työvalaistusta! Liian pimeässä läksyjen tekeminen rasittaa silmiä ja voi aiheuttaa päänsärkyä.
  8. Kiinnitä huomiota työasentoon. Istu ryhdikkäästi, älä löhöä tuolissa.
  9. Harrasta liikuntaa ½ -1 h päivässä. Sen voi kerätä myös pienistä pätkistä.
  10. Ajattele positiivisesti!