Etusivu
Nivelrikko
Riskitekijät
Oireet
Tutkiminen
Hoito
Ennaltaehkäisy
Kirjallisuus ja linkkejä
Tekijä
Terveysnetti

Ennaltaehkäisy

- Terveelliset elämäntavat, työergonomia, hyvä tuki- ja liikuntaelimistön kunto, tapaturmien ja nivelvammojen sekä ylipainon välttäminen voivat estää nivelrikon syntyä ja hidastaa jo todetun nivelrikon etenemistä.

- Yksi merkittävimmistä nivelrikon riskitekijöistä on ylipaino. Nivelille ihanteellisin painoindeksi (BMI = body mass index) on alle 25. Vaikka painoindeksi ei olisi lähelläkään ihannelukemia, 5-10 % painonpudotuksella on mahdollista selvästi vähentää riskiä saada oireileva nivelrikko.

- Liikunnalla vahvistetaan niveltä tukevia lihaksia, jänteitä ja nivelsiteitä sekä pidetään kunnossa hermo-lihasjärjestelmää. Kohtuullisen liikunnan avulla nivelruston hyviä ominaisuuksia ja jäykkyyttä voidaan ylläpitää. Terveen ruston ominaisuudet säilyvät tai jopa paranevat.

- Nivelrikkoa voidaan ehkäistä myös puuttumalla ajoissa nivelien ja alaraajojen rakenteellisiin virheisiin sekä vammoihin. Vammasta johtuvan nivelrikon tehokkainta ennaltaehkäisyä on aktiivinen hoito. Raajojen virheasentoja voidaan korjata osteotomian avulla, jossa virheasennossa oleva luu katkaistaan sen asennon tai muodon muuttamiseksi.

- Erilaiset aineenvaihdunnan taudit voivat johtaa nivelrikkoon, mutta sitä voidaan ehkäistä sairauksien varhaisella toteamisella.

- Työn fyysinen kuormittavuus on yhteydessä alaraajojen nivelrikkoon. Kuormituksen aiheuttamaa riskiä voidaan ennaltaehkäistä vähentämällä työn kuormittavuutta ja huolehtimalla työliikkeiden monipuolisuudesta ja ergonomiasta.